Inschrijven nieuwsbrief

SAM geeft Corona Tips

CORONA TIPS VOOR TWEE GROEPEN MEDEWERKERS:

1. Mensen die thuis werken

2. Mensen die gewoon doorwerken op ‘de zaak’

THUISWERKERS

Online samenwerken

Waarom: Verbinding houden met je collega’s als je thuis werkt en een goede balans houden tussen werk en privé. 

Wat: Praktische tips

(BRON: Praktische tips Bron Ben Tiggelaar  21 maart 2020 NRC) 


1. BEHANDEL THUISWERKEN GEWOON ALS WERK

  • Breng structuur aan. Privé en werk vinden op dezelfde locatie plaatsa. Een duidelijke overgang ontbreekt hierdoor vaak. Veel (beginnende) thuiswerkers vinden het daarom moeilijk om grenzen te stellen. De eerste en misschien wel belangrijkste tip is daarom: maak voor jezelf een werkschema en houd je eraan. Sta op tijd op, douche jezelf, kleed je aan. Begin op een vaste tijd. Eindig op een vaste tijd. En houd regelmatig pauze.
  • Zorg voor duidelijke verwachtingen. Je zoekt minder snel contact met elkaar dan op kantoor. Dit vraagt om samenwerking tussen mensen op verschillende locaties en om meer structuur en spelregels. Zorg bijvoorbeeld voor een online project- of teampagina waar iedereen dingen kan checken als: Wat wordt er deze week van mij verwacht? Waar werken mijn collega’s aan? Waar en hoe is iedereen bereikbaar? Ook is het verstandig om met elkaar richtlijnen af te spreken rond vragen als: Wat doe je als je ziek wordt? Met wie overleg ik als ik een deadline wil verschuiven?
  • Organiseer de onderlinge communicatie. Thuiswerken kan leiden tot een slechtere relatie met collega’s en gevoelens van eenzaamheid. Dat leidt soms tot minder motivatie en productiviteit. De oplossing hiervoor is goede en regelmatige onderlinge communicatie. Daarbij moet het niet alleen gaan over het werk. Net zoals wanneer je elkaar live treft, is het belangrijk om lief en leed uit te wisselen. Organiseer bijvoorbeeld dagelijks een gezamenlijke online koffiepauze. Of laat iedereen bij de online vergadering een korte persoonlijke update geven.
  • Bespreek resultaten met elkaar. Het ervaren van vooruitgang en resultaat van je werk zien, is belangrijk voor onze werkmotivatie. Maar vooral wanneer je samenwerkt vanaf verschillende locaties, is het lastig om te zien of het werk goed verloopt. Maak daarom tijdens online vergaderingen en op andere manieren de voortgang zichtbaar. Deel dagelijks of wekelijks wat er bereikt is.

2.    GEZOND ACHTER JE PC / LAPTOP

Waarom: Steeds meer mensen doen zittend werk achter een beeldscherm. Voor je het weet zit je bijna de hele dag en dat is niet gezond. Het lichaam komt beweging tekort en het gevaar van een verkeerde houding ligt op de loer. Dit kan leiden tot gezondheidsklachten zoals RSI, slechte doorbloeding, hoofd- en nekpijn en een verhoogd risico op allerlei ziektes.

Wat: Tips voor een goede werkhouding en apps die helpen om minder lang te zitten en meer te bewegen achter het bureau.


Neem een goede houding aan, werk meer staand en beweeg regelmatig achter je bureau. Uiteraard zijn er uitstekende apps die je stimuleren om dit ook echt te doen en vol te houden.

3. GOEDE HOUDING

  • Zit rechtop, met de onderrug tegen de rugleuning van je stoel en je voeten plat op de grond of op een voetensteun. Zorg voor een hoek van 90 graden tussen je bovenbeen en je onderbeen.
  • Je onderarm en bovenarm moeten een hoek van 90 graden maken, waarbij je onderarmen losjes steunen op de armsteunen van je bureaustoel of, wanneer je een niet-verstelbare bureaustoel hebt, op de tafel. Voor een betere werkhouding met een laptop kun je gebruik maken van een extern toetsenbord en/of muis.
  • Kijk recht vooruit en zorg dat de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte staat, met het scherm op een afstand van 50 tot 70 centimeter. Met een laptop kun je gebruik maken van en extern beeldscherm of een laptopsteun om de juiste kijkhoogte te bereiken.

4. VOORKOM EEN TABLETNEK

Bij gebruik van een tablet of mobiele telefoon loop je het risico om een 'tabletnek' op te lopen. Dit is een verzameling klachten die ontstaat door langdurig met een gebogen hoofd te zitten. Een tabletnek is te voorkomen door het tablet op tafel te leggen in plaats van het in je hand of op schoot te houden. Je kunt ook een tablethoes gebruiken die als steun kan dienen, om de kijkhoek te verbeteren. Werk sowieso niet te lang op een tablet.

 

PAUZE APPS
De Pomodoro techniek
Om kleine pauzes te nemen kun je gebruik maken van de Pomodoro techniek, een productiviteitstechniek waarbij je werkt in blokken van 25 minuten, gevolgd door 5 minuten pauze. Er bestaan veel Pomodoro-timers die je hierbij kunnen ondersteunen. Ga bijvoorbeeld naar Tomato-timer.com, waar je een eenvoudige timer vindt die je direct kunt starten.
Meer informatie: De Pomodoro techniek

Break Timer voor Chrome
Als je werkt met de browser Chrome van Google, dan kun je hieraan de RSI app Break Timer toevoegen. Je ontvangt dan een fullscreen melding wanneer het tijd is voor een pauze. Break Timer waarschuwt je standaard na 28 minuten werken, maar deze tijd kun je aanpassen, evenals de lengte van de pauzes.

Smartphone timers
Er zijn ook gratis pauze apps voor je smartphone die je helpen om het zitten regelmatig te onderbreken. Een voorbeeld hiervan is Sitting Timer voor Android. Als je je telefoon in je broekzak hebt, detecteert de app hoe lang je zit. Je krijgt dan automatisch een melding wanneer het tijd wordt voor een pauze. Heb je je smartphone niet in je zak, dan kun je ook handmatig aangeven wanneer je bent gaan zitten. Voor iOS is er Stand Up! The Work Break Timer. In deze app kun je de frequentie van de reminders helemaal zelf instellen, afhankelijk van je werkschema.

100 Office Workouts
100 Office Workouts is een PDF met series oefeningen die je zittend of staand kunt uitvoeren. De afbeeldingen zijn over het algemeen heel duidelijk, en je kunt zonodig een oefening opzoeken op YouTube voor meer uitleg. Dit is een complete workout gids die niet alleen eenvoudige rek- en strekoefeningen en rsi oefeningen biedt, maar ook krachtoefeningen voor gevorderden. De oefeningen zijn ook beschikbaar als een Android app.

Kantoor yoga
De yoga-app Daily Yoga voor Android en iOS biedt drie gratis sessies Office Yoga: Office Yoga to keep fit, Office Yoga to de-stress en Office Yoga to meditate. Alle sessies duren tien tot vijftien minuten. De meeste oefeningen kunnen zittend aan je bureau worden uitgevoerd, maar er zijn er ook een paar bij waarvoor je even moet opstaan. Ervaring met yoga is niet noodzakelijk; de oefeningen zijn heel eenvoudig.


Bij de samenstelling van deze tips is gebruik gemaakt van deze bronnen:
RSI Vereniging, Stichting RSI Nederland, Arbo Unie, Topfysiotherapie.


Waar te vinden artikel https://www.vn.nl/coronastress/

 

DOORWERKERS OP DE ZAAK


Omgaan  met coronastress. Er zijn zorgen over de eigen en andermans gezondheid, maar ook over secundaire gevolgen. Wat gaat het betekenen voor mijn werk? Mijn opleiding? De operatie die nu niet doorgaat? Mijn portemonnee?

Steeds wakker worden ’s nachts, overdag een gevoel van onbehaaglijke rusteloosheid, moeite met concentreren, en een lichte vorm van ondergrondse angst die zo nu en dan als irritatie omhoogschiet. Corona, het virus dat als gevaar letterlijk in de lucht hangt, brengt een heel eigen stress mee.

VERLIES VAN BASISVEILIGHEID

Goed slapen, handen wassen, niet aan je gezicht zitten, niet in groepjes afspreken; rationeel voor ogen houden wat we zelf kunnen doen om besmetting van onszelf en anderen te voorkomen, geeft een gevoel van controle.
Wereldgezondheidsorganisatie geeft het advies om niet te kijken naar nieuws dat angstig of verdrietig maakt, maar vooral informatie te zoeken om praktische stappen te kunnen nemen. Ook was het advies om de positieve verhalen en positieve beelden te delen van mensen die het coronavirus al hebben ervaren – zoals de filmpjes die de wereld rondgaan van de zingende Italiaanse bevolking en het applaus vanaf balkons voor zorgpersoneel.
Wat ook helpt om de onrust te lijf te gaan zijn lichaamsbeweging, afleiding en sociale contacten. Het lichaam ondervindt voordelen bij buitenlucht en lichaamsbeweging. ‘Ga wandelen, doe ontspanningsoefeningen, dat kan nu ook via online kanalen. Eet gezond. En houd je gewoon aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad,
 
Podcast https://soundcloud.com/blendle/vrij-nederland-omgaan-met-coronastress


weten wat er gaat veranderen in je werk?
Sam helpt!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief